Mit tegyünk ha kigyullad a gépkocsink? aloldal fejlécképe

Mit tegyünk ha kigyullad a gépkocsink?

Az ütközés során a gépkocsi csak nagyon ritkán gyullad ki. Sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy valamilyen műszaki hiba miatt kezd el a jármű füstölni, égni. Ilyenkor az azonnali és a nyugodt cselekvés a legfontosabb teendő.

A tűz meggyulladásának alapfeltétele az, hogy éghető anyag, gyulladási hőmérséklet (gyújtóforrás), és megfelelő mennyiségű oxigén egy időben, egy helyen legyen jelen. A három alapfeltétel közül az oxigén (levegő) korlátlan mennyiségben rendelkezésre áll, a gépkocsik motortere és utastere nagy mennyiségben tartalmaz éghető anyagokat (annak ellenére, hogy a tervezők sok gondot fordítanak erre), műanyagokat, textileket, festéket, valamint éghető folyadékot (benzin, olaj). Így ha egy autó meggyullad, szinte pillanatok alatt elboríthatják a lángok, a szétfolyó üzemanyag, olaj pedig tovább szítja a tüzet. Rendkívül nagy veszélyt szokott jelenteni a mérgező füst, mivel az autók sok olyan szintetikus anyagot tartalmaznak, amelyek égésekor káros és mérgező gázok szabadulhatnak fel.

A gépjármű meggyulladhat szándékos, vagy gondatlan tűzokozás, esetleg műszaki hiba miatt is. Az autók esetében a tűz leggyakrabban a motortérben, és az utastérben keletkezik. A motortérben szivároghat az üzemanyag, a sebességváltó-, szervokormány, amik mind motortüzet okozhatnak. A más okból keletkezett tüzeket a motortérben lerakódott olaj, benzin, gázolaj maradványok tovább táplálják. A folyadékok szivárgásának oka lehet elhasználódás, vagy javítási, szerelési hiba, esetleg valamilyen törés, kopás, a tömítések hiánya, tömítetlensége. Az elektromos meghibásodásokból eredő tüzét okozhatja például a szakszerűtlenül beszerelt hangrendszer, az utólag, helytelenül beszerelt fényszórók, világítás, az egyéb javítások, az elhasználódásból eredő beavatkozások, a biztosítéktábla meghibásodása, kiiktatása. Problémát okozhat a meglazult, vagy nem megfelelően megszorított kötéseknél kialakult nagy átmeneti ellenállás, zárlat, az elektromos vezetékek szigetelésén – a szerelés során létrejött – mechanikai sérülések, az üzemanyag ellátó rendszer vezetékeinek elhasználódása, a vezetékek repedése, törése. Sokszor jelent problémát az utastérben történő dohányzás. Az autósok előszeretettel hajítják ki az ablakon a még égő cigarettát, amit a menetszél visszafújhat az utastérbe.

Teendők az elektromos meghibásodásokból eredő tűzesetben:

Ha az utasfülkében égett szagot tapasztalunk, és a nyomában vékony füstcsíkot látunk terjengeni a műszerfal mögül, azonnal álljunk meg, vegyük le a gyújtást és a gyújtáskapcsolóból vegyük ki a slusszkulcsot! A gyújtás levételével, majd az akkumulátor lekapcsolásával áramtalanítjuk autónk elektromos rendszerét, ezáltal megszűnhet a zárlatos vezeték túlmelegedése, felizzása. Természetesen az azonnali megállás nem hirtelen padlóféket jelent, hanem a körülöttünk – és főleg a mögöttünk – haladó járművek biztonságát figyelembe vevő gyors fékezést.

Teendők a motortérben keletkező tűz esetén:

A motortérben az üzemanyag-ellátó rendszer hibájából keletkező tűz esetén hirtelen erős üzemanyagszag, majd a motortérből kiáramló füst a jellemző. A teendők szintén hasonló módon kezdődnek: azonnali megállás, motor leállítása, gyújtás levétele.
– Felnyitjuk-e a motorháztetőt? A keletkező tűz oxigén ellátása – lecsukott motorháztető esetén – a tető alatt megszoruló füst és egyéb égéstermékek miatt nem tökéletes, ezáltal a lánggal égés intenzitása kisebb. Abban a pillanatban, ahogy felnyitjuk a tetőt, friss levegőt engedünk a tűzre, és a lángok felcsapnak! A motortérben keletkező tűz esetén csak akkor nyissuk fel a motorháztetőt, ha a kezünkben van egy kibiztosított, beüzemelt tűzoltó készülék, de ebben az esetben is csak annyira, hogy az oltóanyag biztosan bejusson. Arra vigyázzunk, hogy a felforrósodott karosszériaelemek és a kiáramló égéstermékek égési sérüléseket okozhatnak! Tűzoltáskor a tűzoltó készüléket szakaszosan üzemeltessük.

Mit tehetünk a tűz megelőzése érdekében?

  1. Rendszeresen ellenőriztessük a gépkocsit szervizben, szakemberek segítségével.
  2. Ellenőrizzük, hogy nincs-e valamilyen eltört, hibás alkatrész, vagy furcsán lógó elektromos vezeték.
  3. Figyeljük, hogy nem szivárog-e bármilyen folyadék a motortérben. Ennek nyomai lehetnek a parkoló jármű alatt, vagy akár a motortérben szétfröcskölődve.
  4. Ha olajat töltünk a járműbe, mindig használjunk tölcsért, hogy a folyadék ne folyhasson a motortérben össze-vissza.
  5. Ellenőrizzük, hogy tankolás után a tanksapkát megfelelően rögzítettük-e.
  6. Ne halmozzunk fel túl sok szemetet az utastérben. Rendszeresen takarítsuk autónkat.
  7. Ne dobáljuk a cigarettacsikket össze-vissza.
  8. Vezetés közben figyeljük a gépkocsink hangjának változását, vagy a kipufogócsövön távozó füstöt.

A motortér felől felszálló füst egyébként nem mindig tüzet jelez, ugyanis az lehet a hűtőből származó gőz, egy elszakadt ékszíj, egy beszorult fékpofa, esetleg a túlmelegedett motor is. Ha azonban gyanús füstöt észlelünk, azonnal cselekedjünk, mivel a jármű zárt ablakai, és ajtaja halálos csapdát jelentenek, és a hő is gyorsan emelkedhet.

A gépjárműben elhelyezett tűzoltó készülék alapszabályai:

Személygépkocsiban kisebb készüléket rendszeresíthetünk, méretük miatt. A megfelelő rögzítés kulcsfontosságú kérdés. Egyrészt ellen kell állni egy erősebb fékezéskor, ütközéskor fellépő erőnek. Másrészt biztosítanunk kell, hogy a vezető ülésből lehajolva, egy kézzel oldható kötés után meg tudjuk kezdeni az oltást. Az optimális elhelyezése az első utas oldali ülés lábtér bal oldalán vízszintes helyzetben. Másodlagos megoldás lehet a csomagtartóba való beépítés, de ott vegyük figyelembe, hogy a csomagok elmozdítása nélkül hozzáférjünk. Az ilyen kisméretű palackok csak a kezdődő tüzek elfojtására alkalmasak.